Saturday 11 May 2013

Azmin Ali diura-urakan bakal bawa 11 MP PKR keluar pakatan

Tonton sidang media Azmin Ali  di SEKARANG
http://new.livestream.com/jmr/events/2092747?origin=New+Event+Published&mixpanel_id=139bde4c0ca378-0ee27e4f8-79201761-13c680-139bde4c0cbd61&acc_id=1979365&medium=email


















Orang kanan Anwar Ibrahim, Mohamed Azmin Ali kononnya bersedia untuk keluar Parti Keadilan Rakyat dan Pakatan Rakyat.

Menurut sumber parti, ahli politik 49 tahun mahu meninggalkan pakatan 'kerana rasa tidak puas hati beliau di atas peruntukan kerusi jawatankuasa eksekutif di kalangan ahli-ahli Pakatan Rakyat negeri Selangor .'

Adalah dipercayai bahawa 11 orang - dikatakan Ahli Parlimen yang baru dipilih  akan mengikuti Azmin keluar parti.

Ketiadaan Azmin di  perhimpunan raksasa Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kelana Jaya, Selangor pada malam Rabu telah mendapat perhatian.

Di Twitter, beliau menyelar Pakatan kerana menganjurkan perhimpunan tersebut, menggesa parti itu untuk menerima kehilangan mereka pada Pilihan Raya Umum ke-13 baru-baru ini membuat kesimpulan.

Azmin menulis beberapa tweet seperti di bawah


Azmin 46 tahun dilaporkan salah seorang daripada mereka yang berjuang untuk menjadi Menteri Besar Selangor . Nama beberapa calon  termasuk dari PAS Ahmad Yunus Hairi, telah timbul. Walau bagaimanapun, penyandang Menteri Besar Khalid Ibrahim dipercayai menjadi pilihan Rakyat kepimpinan Pakatan.

Usaha yahoo untuk menghubungi Azmi Gagal. namun sinar harian melaporkan bahawa Azmin menafikan berita angin mengenai tindakan keluar parti.

"I will not abandon this noble fight and will never betray the trust of the people who want change," he said. 

- dialih bahasa dari berita yahoonews
Dalam satu berita lain Azmin menyatakan akan terus menerajui untuk membangun kepimpinan yang bersih.
SHAH ALAM – Timbalan Presiden PKR, Mohammed Azmin Ali tekad mahu menyelamatkan parti itu dari sebarang amalan nepotisme yang boleh menghilangkan kepercayaan rakyat.

Katanya, atas kemenangan besar Pakatan Rakyat (PR) di Selangor, beliau akan memastikan menteri besar yang akan menerajui negeri ini tidak boleh sewenang-wenangnya dipergunakan oleh mana-mana pihak yang berkepentingan.

“Atas mandat besar yang diberikan oleh rakyat di Selangor saya mahu pastikan MB adalah seorang yang tidak boleh dicucuk hidung dan ditarik oleh mana-mana pihak yang berkepentingan,” katanya kepada Sinar Harian.

Azmin yang juga Pengerusi PKR Selangor dengan tegas berkata, beliau akan terus menerajui PKR untuk membangunkan kepimpinan yang bersih, tegas, dan tuntas dalam membuat keputusan.

“Saya bertekad untuk menyelamatkan PKR daripada amalan nepotisme,” katanya.

Dalam pada itu Azmin yang Pengerusi PKR Selangor menafikan khabar angin yang dimainkan pihak tertentu yang mendakwa beliau akan meninggalkan parti itu jika Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dilantik semula menjadi menteri besar.

“Saya tidak akan meninggalkan perjuangan murni ini dan sesekali tidak akan mengkhianati amanah rakyat yang mahukan perubahan.

“PKR sebati dengan roh dan prinsip perjuangan saya,” katanya.

Mengenai calon menteri besar yang dikatakan sewajarnya diberikan kepada pemimpin Pas, beliau berkata, kerusi menteri besar adalah milik PKR yang akan diwakili individu daripada parti itu.

“Tidak ada mana-mana pihak yang boleh mendabik dada dengan kemenangan besar PR di Selangor.

“Kejayaan di Selangor ini adalah hasil muafakat PR yang utuh di pelbagai peringkat. Faktor penyumbang kemenangan besar PR di Selangor adalah adalah hasil dasar bersama PR. Ia adalah hasil kerja pimpinan dan anggota parti PR di peringkat daerah dan kampung,” katanya.sinarharian
............

Kita tunggu apa kata Azmin dalam sidang media esok... Jika Azmin benar-benar akan meninggalkan Pakatan Rakyat , maka benarlah kata-kata Tuan Guru haji Hadi ketika mengulas punca berlaku pertindihan calon PR di beberapa kawasan. Video tersebut ada di sini

ini adalah sebahagian daripada isi ucapan beliau
"Tak mahu kerajaan kita jatuh macam Perak. Perintah sekejap... PAS mempunyai jentera-jentera yang paling ramai di seluruh negara. PAS tidak menentang calon kawan-kawan dalam pilihanraya. Tetapi kalau ada calon yang kita khuatir.. calon yang tangkap muat yang boleh menyebabkan berbagai-bagai kemungkinan boleh berlaku.. maka PAS mesti bertindak.... hingga berlaku pertindihan."

ini pula adalah update jam 12.21 am 10.5.2013

No comments:

Post a Comment