Friday 10 May 2013

Hebat: Kebangkitan seni jalanan di Britain

Street art feature


Terdapat satu jenaka berjalan di kalangan artis-artis jalanan yang setiap artikel mengenai kemahiran mereka bermula dengan garis kepada berapa banyak kerja terbaru Banksy telah dijual. Jadi mari kita tidak masuk ke dalam nombor.

Tetapi pada awal tahun ini, penyingkiran stensil Buruh Hamba dari dinding di sebelah kedai Poundland di utara London marah masyarakat tempatan dan mendapat perhatian media antarabangsa.

Karya seni yang kemudian muncul di Miami tetapi telah ditarik balik dari lelong berdasarkan kempen menentang penjualan. Dinding ini akan menjadi wadah untuk artis up-dan-datang.

Walaupun nasib Buruh Hamba diselubungi misteri, kejadian itu bercakap kepada populariti seni jalanan di Britain.

Apa yang pernah dikaitkan dengan pereputan bandar kini berkaitan dengan pembaharuan, dan apa yang pernah dengan begitu dikaitkan dengan bandar, kini membebaskan diri dan menuju ke wilayah baru.

Richard Howard-Griffin, yang lebih dikenali sebagai 'Griff', adalah ketua eksekutif Street Art London, yang berlangsung lawatan berpandu seni hotspot jalan dan bertindak sebagai penghubung di antara artis dan pesuruhjaya.

Beliau memberitahu Metro terdapat Buruh Hamba lebih 'histeria media' yang biasanya dikaitkan dengan Banksy, yang popular overshadows satu 'pergerakan besar' seni jalanan di sini.

'Terdapat begitu banyak perkara yang lebih menarik berlaku, "katanya. 'Saya tidak mahu dikaitkan dengan Banksy. Saya tidak mahu mengulas mengenai Banksy. '

Walaupun grafiti untuk ungkapan politik atau peribadi boleh dikesan kembali ke Rom purba, ketika mani grafiti datang pada tahun 1960-an dan 1970-an di Philadelphia apabila artis dikenali sebagai cornbread - dianggap sebagai bapa grafiti moden - semburan dicat namanya pada gajah di zoo di bandar ini. Pada 1980-an, seniman Perancis Thierry Noir berpindah ke Jerman dan dicat kira-kira 4 km (2.5 batu) Tembok Berlin.

Kini terdapat beratus-ratus artis jalanan yang terkenal di seluruh dunia dan mereka semua cenderung untuk membuat singgah di London, termasuk ROA artis Belgium, yang saya menonton cat dinding baru-baru ini di lokasi rahsia di timur London.

Dianggap sebagai salah satu daripada lima artis jalanan terbaik di dunia, ROA telah digambarkan sebagai 'mesin lukisan.

Salah satu artis, yang tidak mahu namanya disiarkan, memberitahu saya: 'Dia cat, dia bergerak, dia cat, dia terbang di tempat lain dan kemudian dia cat lagi.'

Lokasi London mural ROA, yang mempunyai tandatangan beliau saling berkaitan tulang, haiwan monokrom, telah dirahsiakan untuk mengelakkan ia sedang dikunjungi oleh beratus-ratus peminat.

Menonton ROA ungkit mendengar muzik pada pemetik ceri kerana beliau dicat dinding, ia adalah jelas bagaimana benar-benar seni yang digunakan beliau dan bagaimana menyegarkan ialah mencari orang yang begitu kreatif supaya sepenuhnya tidak berminat dalam promosi diri.


Lihat keseluruhan Galeri: Gallery: ciri seni Street
Street seni cekal tetapi ia juga salah satu bentuk yang paling murni dari seni anda boleh mengalami. Walaupun ia mungkin telah baru-baru ini telah diberikan rayuan arus perdana oleh Banksy - terdapat juga artis jalanan rasmi bagi Sukan Olimpik London 2012, misalnya - soalan-soalan lama kesahihan masih tidak terjawab.

Hampir semua artis grafiti akan bertindak di luar undang-undang yang pada satu ketika, kata artis Christiaan Nagel.

Afrika Selatan yang dilahirkan Nagel telah menjadi dikenali sebagai 'orang cendawan' cendawan beliau berwarna-warni 'hidup bersama buih' bahawa dia telah dirembeskan di seluruh London.

Beliau telah dihantar kira-kira 400 cendawan di sekitar bandar dalam tempoh tiga hingga empat tahun lalu, kebanyakannya secara haram.

'Saya pandai mendaki dan saya suka mendapat tempat yang baik, "katanya, menggambarkan tentera seperti ketepatan yang masuk ke dalam satu pemasangan waktu malam di Sungai Thames.

'Saya masih mendapat tergesa-gesa daripadanya. Saya benar-benar suka apa yang saya lakukan. Ia seperti satu perkara yang sosial juga. Apabila anda suka apa yang anda lakukan, anda rasa inspirasi.

~ds~

No comments:

Post a Comment